søndag 19. mars 2017

10 planer for sommerhagen 2017

Junikveld på terrassen, 2016

Denne uken begynte hagesesongen for vår del. Vi startet med å beskjære frukttrærne, i går startet terrasselivet for i år, og i dag har mann og barn satt sammen trampolinen igjen. Nå er det bare litt snø igjen i hagen, og til uka tror jeg at jeg går i gang med å rake bort litt gammelt løv, og begynner på å lufte bedene littegrann. Egentlig hadde jeg veldig lyst til å begynne på det nå i dag, men etter et plutselig innfall har jeg vasket og ommøblert stua i dag, så da tror jeg at resten av søndagen skal brukes til å slappe av med te og hageblader. Det kan derfor hende at jeg hageplanene i lista under blir litt annerledes etterhvert, men det er i alle fall veldig fint å ha noe å starte med.

Også i år er nok store deler av sommerhalvåret preget av seilbåtlivet, så jeg legger opp til en hage som er nokså vedlikeholdsfri når man først har gjort en ok innsats på vårparten eller så. I år består mine ønsker og planer for hagen av disse 10 sakene:

 plante stokkroser. Falt helt for disse i Danmark i fjor
✿ kjøpe meg en gul Austinrose. Enn så lenge har jeg ikke bestemt meg for hvilken
✿ lage bed langs terrasseleveggen
✿ anlegge en hellegang fra frokostplassen til terrassen
✿ skafe ny rabarbraplante. Skulle gjort det i fjor, men kom aldri så langt
✿ vurdere å gå til innkjøp av en bålpanne
✿ plante surfina, stemorsblomster og margeritter i terrassekassen
✿ vurdere mulighetene for å plante prydkirsebær. Et annet punkt fra i fjor
✿ male litt på terrassen. Skulle gjort det i fjor, men you know ...
✿ fylle terrassekrukkene med hortensia, pelargoner, margeritter, praktvindel, tusenfryd osv

I tillegg skal hengekøye og terrassemøblene finnes fram, jeg skal tørke sengetøy på klessnora (årets første uteklestørk fant sted i går) og lese i hengekøya, frukt og bær skal smakes på, og jeg skal plukke inn forglemmegei, gullkorg, astilbe, roser og kaprifol.

Vi skal grille, ha piknik under epletreet, snuse inn duften av nyklippet gress, kanskje må urtebedet fylles på etter vinteren, solsikkefrø skal sås, trappa ved inngangsdøra skal pyntes til påske, og jeg skal drikke mange, mange, mange kopper te i hagen i ukene og månedene som kommer.

Og så vet jeg at jeg har lovet et eget blogginnlegg med mer info og flere bilder fra hagen vår, og jeg skal gjøre det, altså, jeg trenger bare litt mer tid.

Stokkroser!

Ingen kommentarer: