fredag 31. mars 2017

Kvartalsoppdatering: 10 litteraturmål for 2017


Tre måneder av året er gått, og på den tiden har jeg lest 25 bøker. Med et goodreadsmål på 100 bøker i år, er jeg vel dermed spot on target. Detaljene i hva jeg har lest, sånn dett opp mot årets litteraturmål er som følger:

¤ Mål: lese flere bøker (evt sider) enn i fjor. Dvs mer enn 84 bøker eller 21 500 sider. Status: on track
¤ Mål: lese 3 bøker fra Århundrets bibliotekStatus: 1 av 3
¤ Mål: lese 4 biografier, memoarer eller dagbøker. Status: 4 av 4 - i mål
¤ Mål: lese 4 bøker fra VerdensbiblioteketStatus: 2 av 4
¤ Mål: lese 5 bøker fra 25 romaner om en kultur i kriseStatus: 0 av 5
¤ Mål: lese 5 bøker fra Bokkopplista (og med det gjøre den ferdig). Status: 0 av 5
¤ Mål: lese 7 bøker fra David Bowies favorittlisteStatus: 0 av 7
¤ Mål: lese 10 bøker fra listen over 100 bøker de fleste ikke har lestStatus: 2 av 10
¤ Mål: lese 12 klassikere i Back to the classics challengeStatus: 4 av 12
¤ Mål: lese 13 bøker fra Rory Gilmore reading challengeStatus: 5 av 13

Akkurat nå leser jeg fem bøker i parallell: Paul Austers 4 3 2 1 (supertjukk og superbra!), , Death comes to Pemberly Av P. D. James (en liten forsmak på påskekrimmen), Harry Potter og fangen fra Azkaban av J. K. Rowlings (høytlesning for Jakob), Danny og den store fasanjakten av Roald Dahl (høytlesning for Signe) og To be read at dusk av Charles Dickens (en syltynn blekke jeg begynte på rundt Halloween i fjor, men som jeg aldri prioritere å gjøre ferdig)

Jeg tenker at lesefokus for månedene frem mot sommerferie får være å få lest noen bøker fra de leselistene hvor jeg ikke har kommet i gang ennå, lese ferdig bøkene jeg leser med barna og bli ferdig med den Dickensboka. Utover det har jeg ingen lesebunke liggende klar, og det føles egentlig litt fint. Å gå hyllelangs på biblioteket eller hjemme og velge ut noe som ser spennende ut der og da står høyt på lista over ting jeg liker å gjøre.

2 kommentarer:

Eirin sa...

25 bøker er imponerende! Dette leseåret har vært det dårligste på mange mange år. Men det er innspurt på masteroppgaven som krever sitt, så det går greit. Jeg får ta det igjen når jeg begynner å jobbe :) Men fine leseopplevelser i år har vært Rebecca av Daphne du Maurier og Dagene er gjennomsiktige av Mirjam Kristensen.

Anaruh sa...

hehe, men så er bøker en lidenskapelig hobby også, da. Da jeg studerte tror jeg at jeg leste maks 25 bøker på fem år eller noe sånn. Den gang var jeg "ferdiglest" når pensum var tatt unna for dagen, og da ville jeg heller bruke fritiden min til andre ting. TV, for eksempel. Nå ser jeg omtrent aldri TV lenger, bare en og annen film og kanskje en serie eller to i året (Skam, House of Cards og The Crown er "mine" serier så langt). Da får man litt ekstra lesetid.

Jeg likte også Rebecca veldig godt, forresten.