onsdag 19. april 2017

10 vårlige gleder

Sitronformkake og hvitveis i skjønn forening

Hver gang jeg er ute, eller tar en kikk ut vinduet, fryder jeg meg over hvor grønt det blir fra time til time nå. jeg elsker denne tiden på året, og som vanlig har jeg stemninger, rutiner, følelser, smaker og lyder knyttet til denne måneden mellom midten av april og 17. mai. Nå er tiden inne for:

Liljekonvallparfyme. Jeg sesongdebuterer med denne i dag
 Trær med grønne skudd, museører og blomster. Nå er både magnolia og kirsebærblomster igang
 Formkake. Enten marmorkake eller sitron. Sammen med en kopp te er dette så mums!
 Peoner i vasen. Det er ennå lenge til de kommer i hagen, så en kjøpebukett er helt riktig
 Arbeid i hagen. Enn så lenge er det minusgrader om nettene, men snart
 Loppemarkeder. Jeg tror jeg skal ta turen innom et til helgen
 Turer i hvitveisskogen. Det er så uendelig vakkert der nå
 Rabarbrate. Jeg er tom for den grønne varianten, så i morgen må jeg kjøpe mer hos Perch's
 17. maiforberedelser. Bunader skal prøves, pentøy strykes, sko må pusses
 Hengekøyedebut. Så langt har jeg ikke kommet ennå i år, men kanskje hvis helgen blir varm?

Peoner fra april i fjor. Kanskje det blir en bukett til helgen?

Ingen kommentarer: