tirsdag 23. mai 2017

10 bøker på sommerleselista

Siden jeg ble ferdig med The curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon mens jeg spiste frokost i dag, og siden vi tar oss en langhelg i seilbåten fra onsdag kveld av, så erklærer jeg herved lesesommeren for åpnet for min del. I fjor sommer leste jeg sånn ca 20 bøker, og tenker at det er fullt mulig å få til det i år også. Siden det er over en måned til jeg tar sommerferie, deler jeg opp lista i to. De 10 bøkene under er derfor titler jeg vil lese (i alle fall begynne på) før ferien, og så kommer det en ny liste om noen uker:

- Gjøkeredet av Ken Kesey - lest
- A clockwork orange av Anthony Burgess - lest
- In between the sheets av Ian McEwan - lest
- The waste land av TS Eliot - lest
- Huckleberry Finn av Mark Twain - lest
- Ulysses av James Joyce
- En dag i Ivan Denisovitsj' liv av Aleksandr Solsjenitsyn
- Flukten til Watership av Richard Adams (høytlesning for Jakob) - utgår. Vi finner en annen bok
- Tigeren og leoparden av Pearl S Buck (høytlesning for Signe) - utgår. Vi finner en annen bok
- Usynlig mann av Ralph Ellison

Gjøkeredet ligger klar ved min side, bokhylla mi har ytterligere seks titler, og resten er bestilt fra biblioteket. I tillegg har jeg en høytlesningsbok for hver av barna, og en lydbok jeg allerede holder på med. Klar, ferdig, les!

Denne har stått på lista mi siden jeg leste The Electric Kool-Aid acid test av Tom Wolfe i juni 2014

2 kommentarer:

Hermia sa...

Jag har också så smått börjar fundera på sommarläsning. Jag har Ulysses (fast på svenska) hemma i hyllan och har tänkt på den -men jag vill gärna läsa mer en EN bok på sommerferien.. :)

Anaruh sa...

Jeg har Ulysses på engelsk, men har tenkt å jukse, og høre den på lydbok på norsk. Håper at oversettelsen og oppleser er bra, ellers får jeg heller begi meg ut på papirutgaven ved en passende anledning.

Jeg hører lydbok i situasjoner hvor det ikke passer å holde en fysisk bok, f. eks i bilen når jeg kjører, eller i senga når jeg skal sove. Ulempen med det siste er ofte at jeg sovner i fra boka, og da er det fint å ha papirutgaven også, sånn at jeg kan bla meg tilbake og finne ut hvor jeg falt av.