onsdag 24. mai 2017

10 sommerferier jeg kunne hatt lyst til å dra på

Dette bildet fra hytteturen vi hadde til Ringshaugstranda i 2012 var i mange år selve bildet på ferie for meg. Og jeg ser at jeg har gitt det navnet Relax, og det er jammen passende. Pulverkaffelatte, joggebukse og beina høyt. Jeg krever ikke så mye ut av feriene mine

Jeg vet ikke helt om det er de siste årenes uroligheter og terror som gjør at jeg ikke er like lysten på å reise ut i verden akkurat nå, eller om det bare er tilfeldigheter, men for tiden er reiselysten jeg hadde for noen år siden nesten borte. Det kan hende det er fordi jeg har det så utrolig fint sammen med familien min i seilbåten, det kan være fordi jeg tross alt har fått vært på en del reiser de siste årene, eller det kan være noe helt annet.

I går kveld satt jeg i salongen på terrassen med en bok og et glass rabarbrasuppe og kjente på hvor godt det var å bare være der. Jeg tror faktisk at jeg kunne tilbragt hele sommerferien i hagen i år. Så kunne vi eventuelt tatt turen til stranda når vi ville bade, til butikken for å kjøpe is eller inn i kjellerstua for en å se på film hvis det skulle hølje ned en dag.

Når det er sagt, gleder jeg meg veldig til nok en sommer på fjorden, og allerede nå i langhelgen kjører vi på med en forsmak på sommerferien. Tre uker i juli er satt av til båtferie, og jeg har allerede begynt å tenke på hvilke bøker jeg skal lese, og på steder jeg vil stoppe for å kjøpe fersk bakst, jordbær og is. I tillegg har vi planlagt noen mindre utflukter i ukene og månedene som kommer, og hadde ferien vært enda lengre, skulle jeg gjerne tilbragt fridager på disse 10 stedene:


- vandretur på Hardangervidda. Far og sønn skal gå fra nord til sør i august, og jeg er litt misunnelig
- en tur til Bjerkebæk på Lillehammer. Dit drar jenta mi og jeg om ikke så lenge
- bilferie og familiebesøk på Vestlandet, slik vi gjorde for noen år siden
- skulle gjerne leid et hus og en bil i Provence eller Nord-Italia, og hatt tidenes lateste ferie der
- hyttetur på fjellet. Vi har ikke hytte, men å ta noen dager på en DNT-hytte i Rondane hadde vært fint
- besøke familie og venner i Arendal, spise reker, tøffe rundt i skjærgården, bade og le
- sykkeltur i marka med telt og soveposer i bagasjen, sånn vi gjorde da vi var studenter
- en rundtur i Lofoten og Vesterålen. Vi hadde planer om det i 2011, men snudde i Trondheim
- sørlandsbyhopping. Kanskje Signe og jeg gjør det når gutta er på Hardangervidda?
- innlandsferie med bølgende kornåkre, rustikke kafeer i gamle hus og padling på ferskvann


Forresten: her laget jeg en liste over 100 fine sommerminer fra i fjor, og det var utrolig fint å se de igjen nå. Ønsker meg egentlig repriser av alle fine sommerferier så langt i livet, f. eks bilferien til Trondheim i 2011, alle småutfluktene til Tvedestrand, Lillehammer, Karlstad, Fredrikstad, Tønsberg, Langesund, Kragerø og så videre da barna var mindre, hjemmeukene med piknink under epletreet, bading i sprederen, grilling på terrassen, byturer til Oslo, Tusenfryd, fjellturer til Høgevarde og Gaustadtoppen, den nevnte vestlandsferien (med pitstop på bakeriet i Lom) og alle friluftsturene før vi fikk barn: Trollheimen, Rondane, Jotunheimen, rafting i Sjoa, Sykkeltur rundt Femunden og fra Dovre til Trondheim, og talløse teltturer i Marka i Trondheim. I mine sommerferier er det lite Syden- og storbyferier, og det er akkurat sånn jeg liker det.

2 kommentarer:

Pluto sa...

Herlig. Ferier etter min smak.

Frøken Desibel sa...

Deler av den lista er jo praktisk talt min ferie. Fjelltur til ulike hytter i Troms, besøke familie og venner i Arendal (eller reise hjem som jeg kaller det...) og avslutte med en uke i et hus leid i Nord-Italia der mamma, pappa og alle barna med samboere skal ned for å feire pappas 60-årsdag:D