torsdag 4. mai 2017

De 10 viktigste tingene


1) Familien min. Selv om jeg ofte tar meg selv i å tenke at barna er bråkete og mannen er litt sløv med husarbeidet, er de helt klart det viktigste av alt. Om alt annen skulle bli borte, er det disse tre jeg vil klamre meg fast til, og ingenting er bedre enn deres myke kinn, varme klemmer, sprudlende latter og gode ord.


2) Fritid, stillhet, hvile, en uforstyrret tid og tid til å la tankene fly. Jeg må ha en stille stund for meg selv hver eneste dag. Det er like viktig for meg som søvn, mat og vann. I dag tok jeg en stund før jobb, etter at de andre tre hadde dratt på jobb og skole. Tekopp, nettaviser, frokost uten avbrudd og ingen møter eller avtaler som skulle nås. Så kom jeg litt sent på jobb, men med fleksitid er det ingen krise.


3) Å være ute. Det kan være på trappa hjemme, en langtur på Hardangervidda, en kveldstur i nabolaget eller noen uker på sjøen. Det er ikke så farlig hvor, så lenge det er et relativt rolig sted, med lite biler og passe få mennesker. Regn eller sol, minusgrader eller så varmt at jeg må holde meg i skyggen – det spiller ikke så stor rolle. Jeg må ut, og de dagene jeg ikke får det til, kjenner jeg en rastløs følelse i kroppen når jeg skal legge meg.


4) Bøker og lesestunder. Jeg har lest bøker hele livet. Jeg lærte meg bokstavene før jeg var tre, og mamma har fortalt at den eldre nabojenta var superfrustret over at jeg kunne «lese» bedre enn henne, til tross for at hun gikk på skolen. Hun skjønte ikke at jeg bare kunne alle bøkene mine ordrett utenat, stakkar. Jeg husker pappa som leste Bymusikantene i Bremen (verdens beste eventyr) og Frøken Detektiv for meg på senga, og da jeg lærte å lese sånn på ordentlig, leste jeg meg gjennom det meste av barne- og ungdomslitteraturen på det lokale biblioteket. Moren til bestevenninnen min var bibliotekar, og jeg har ikke tall på hvor mange ettermiddager vi hjalp til på biblioteket, med stempling av lånekort, retur av bøker, støvtørking, rydding i avisavdelingen og slengt i hver vår sofa med Donaldblader og smågodt i barneavdelingen. I studieårene ble det derimot lite bøker på meg. Da jeg hadde leste det jeg måtte i forbindelse med studiene, var jeg på en måte «ferdig lest». De eneste bøkene jeg kan huske jeg leste i løpet av de fem årene var Gobi – barndommens måne av Tor Åge Bringsverd, Sofies verden av Jostein Gaarder, A hitchhiker’s guide to the galaxy av Douglas Adams og Memoirs of a geisha av Arthur Golden. Året etter levert master jobbet jeg 12-14-timersdager på anlegg, men kom meg likevel gjennom Forbrytelse og Straff på noen måneder. Etter det tok lesingen seg kraftig opp, og da jeg fikk mitt første barn oppdaget jeg lydbøker for fullt. De 10 siste årene har jeg lest hundrevis av bøker, og siden 2011 har jeg lagt inn det meste i min profil hos Bokelskere. I år har jeg som mål å lese rundt 100 bøker, og pr i dag har jeg lest ferdig 31 (min indre nerd har regnet ut at tallet burde ha vært 34 for å være on track med årsmålet, men tar det ganske med ro, siden det ligger en lang lesesommerferie og lokker i det fjerne).


5) Venner og kolleger. Det jeg savnet aller mest da jeg var hjemme i utvidet fødselspermisjon var kontakten med andre voksne utover min egen mann. Det å kunne diskutere løst og fast med en venninne eller en kollega man har god kjemi med er veldig viktig for meg. Det er jo så klart hyggelig å diskutere været med en nabo også, men det å ha tid og anledning til å ta en lengre samtale med noen man liker godt er et gode jeg setter stor pris på.


6) Bading. I tillegg til å være født bokorm, er jeg også halvt havfrue. Jeg har aldri latt en badeanledning gå i fra meg (mimrer tilbake til en skoletur jeg ikke fikk lov til å ha med badetøy til, hvor jeg endte opp med å bade i trusa, til stor ergrelse for min litt strenge tante, som var lærer på samme skole og med på denne turen), og jeg tror ikke det finnes noe slikt som for kaldt vann. Ferskvann, saltvann, klorvann, sølevann (akkurat det har jeg sluttet med, altså), elvevann, midtfjords, badekar, stranda, plaskebasseng, inne, ute, stille vann, bølger, vannsklier, boblebad, kaldkulp, dampbad – jeg bader uansett. Det eneste som kan få meg til å frastå fra et bad er søppel og urent vann. Og så vet jeg at jeg synes at for varmt vann i sjøen, sånn det kan bli i Syden, ikke er min favoritt. Men utover det: et bad er aldri feil.


7) God og variert mat og drikke. I motsetning til han jeg er gift med, kan jeg ikke tenke meg et liv hvor matpakken alltid består av fem skiver grovbrød med leverpostei, syltetøy og brunost. Jeg er ikke kresen og spiser så godt som alt jeg får servert – et helt klart unntak er ketchup og salatdressinger, men jeg må ha variasjon. For meg er mat føde, kos, trøst, belønning, tidtrøyte og sikkert mye mer. Det er vel ikke så bra å ha et slikt lidenskapelig forhold til mat, men jeg elsker å spise. Jeg elsker knekkebrød med gulost, ristet brød og svart te, og godt, gammeldags husmannskost. Jeg elsker alt fra det italienske kjøkken, har cravings etter indisk og spiser gjerne Grandiosa. Jeg er glad i kaffe og kake og dessert, og jeg absolutt elsker nøtter, frukt, bær og grønnsaker. Så lenge jeg får variere er jeg veldig fornøyd.


8) Nok søvn. Selv om jeg ikke alltid er like flink til å legge meg i tide, er jeg veldig glad i å sove. Jeg er likevel ikke den som slumrer bort hele formiddagen, og jeg bør helst ikke ta en ettermiddagshvil for da går det utover nattesøvnen, men med nok søvn på riktig tidspunkt (helst mellom 23 og 7) fungerer alt så mye bedre. Men noen ganger må man bare duppe litt i hengekøya, sove videre når klokka har ringt, eller gå til sengs sammen med barna, og bare kjenner den deilige søvnen ta over hele kroppen.


9) Egenpleie. Jeg er ikke så opptatt av sminke, og bruker helst bare mascara og litt rouge, samt neglelakk og leppestift når jeg føler for det, men egenpleie er en lidenskap. Jeg leste Shape-up på nevnte bibliotek allerede da jeg var barn, jeg samlet duggdråper fra marikåpe for å bruke som ansiktsvann, jeg lånte bøker om hvordan lage naturkosmetikk, jeg fikk rive ut alle skjønnhetssidene i farmors ukeblader når hun var ferdig med dem, jeg lagde parfyme av roseblader og syriner, ansiktsmasker av yoghurt og honning, hadde egg og most banan i håret og har fremdeles flere permer og utklippsbøker med skjønnhetstips som jeg har samlet gjennom nesten hele livet. Aller helst skulle jeg hatt ukentlige avtaler hos friserdamen, hudpleieren, massøsen og noen som stelte neglene mine, men siden jeg ikke er en rikmanssfrue fra Upper East eller Frogner, kan jeg se langt etter det. I stedet steller jeg egne negler og kurer håret en gang i uka. Jeg er over snittet glad i skrubb og peeling, og i å rense ansiktshuden morgen og kveld er like innarbeidet som å pusse tennene. Egenpleie gjør meg glad, og får meg til å føle meg fin og komfortabel i egen kropp.


10) Og alle de små tingene, som gjør at denne lista egentlig blir mye lenger enn bare 10 ting: en bukett blomster på stuebordet. Et strøk neglelakk. All teen jeg drikker i løpet av et år. Rød leppestift. Å danse til en sang jeg liker. God kjøpekaffe. Strikketøyet. En spennende serie på Netflix. Pepsi max med en skive lime. Ryggmassasje. En vakker solnedgang, fuglesang om våren, følelsen etter å ha skrubbet og fuktet huden. Lange frokoster med te og avis. Å reise til et nytt sted. Eller å oppdage noe nytt rett i nærheten av der jeg bor. Sengetøy som har tørket ute på snora. Rosene i hagen, duften av syrinene og humlene som brummer fornøyd fra blomst til blomst.

Jeg driver stadig og minner meg selv på hva som er viktig for meg, og hva jeg kan droppe. Og overrasker meg gang på gang at det er lite på denne lista som egentlig kan kjøpes for penger. Man kan bruke penger på å reise, men man kan også være turist i egen by. Man kan kjøpe kaffe og flotte kaker hos Pascal, eller man kan lage vafler selv. Man kan kjøpe bøker eller låne de på biblioteket, man kan eie et stort badekar eller man kan bade i nærmeste fjord eller innsjø. Man kan spise på dyre restauranter, eller man kan invitere noen hjem på kveldsmat en helt vanlig torsdag. Alt funker og det ene er ikke nødvendigvis noe bedre enn det andre. Selv ikke på et bilde på Instagram ;)

8 kommentarer:

Elida Stangeland sa...

For ei fin liste! Eg er absolutt ingen halvt havfrue - eg skyr utebading (kan sikkert telle på ei hand dei få gongene eg har bada ute dei siste ti åra), men gi meg ein god dusj og masse tid og eg kjem nesten ikkje ut igjen ;-) Lesestunder og egentid er gull verdt. Eg bur aleine, men eg kjenner på behovet for egentid etter ein lang dag på jobb. Det er kjempekjekt å kome heim med posen full av nye bøker frå bokhandelen, men enda kjekkere er det å rusle rundt på biblioteket og plukke litt her og der. Det er kvardagsglede! Eg flytta i haust nærmare biblioteket og er sikkert innom to-tre gonger i veka, og det er det ikkje mange som forstår :-) Ha ein fin kveld!

Anaruh sa...

Jeg forstår godt at du er innom biblioteket ofte - jeg er der så ofte jeg kan. Jeg låner både skjønnlitteratur, filmer, oppskriftsbøker, reisebøker og sånt på biblioteket, så det blir ganske mye i løpet av et år. Og selv om jeg ikke har bodd alene mer enn et halvår i løpet av livet, skjønner jeg godt at det er godt å komme hjem til stillhet og tid for seg selv. Jeg trives kjempegodt i eget selskap, og det å trekke seg tilbake etter sosiale lag er alltid fint, uansett hvor hyggelig det har vært.

Elida Stangeland sa...

Eg og låner ulike sjangre og ein del film. Eg trives og veldig godt i eige selskap, og må som regel "lade" nokre dager både i forveien og etter sosialt lag :-)

teabooks sa...

Denne lista gjorde meg glad. Så mye fint! Tror jeg må lagre den til senere, var mange påminnelser om alt det fine i livet.

Synne sa...

Så mange fine punkter! Så heldige vi er som har så mye, både smått og stort, som vi kan glede oss over. God helg!

ingridtunheim.no sa...

Jeg er enig i alt unntatt punkt 6. Jeg trenger ikke bade.

IngSta sa...

Dette var ein god bloggpost å lese ein lørdag formiddag. Mi liste
1 - dei nærmaste
2 - strikketøyet - ein dag utan strikketøyet er ein dag utan meining.
3 - venner
4 - jobben - som eg dessverre ikkje kan delta på for tida pga. helseutfordringar
5 - god og roleg frokost. Morgonkaffien og etter middag-kaffien er fantastiske!
6 - holde det ryddig og reint - for tida ein utfordring pga helseutfordringar
7 - gå tur - blir for tida korte turar, men er livgivande allikevel
8 - god britisk krim
9 - lese bok - hadde 35 uleste bøker i hylla her heime i januar. Nå har eg 33 uleste bøker, så her går det litt treigare enn hos deg. Målet er 10 bøker i år.
10 - Katt - ønsker meg dette når vi ein dag flytter til meir kattetilpassa strøk.

Anonym sa...

Sluttar meg til veldig mykje på lista di. Sjøen berre dreg meg til seg; Kan få lyst til å kle av meg og vassa uti når eg er nær sjøen. Ein perfekt laurdag/søndag: Å vasa oppe i fjella og ikkje ha tidspress på seg. Kjekt at du giddar å blogga. Forstår det slik at du er realist og har teke ei teknisk utdanning. Då vert ein gjerne plassert i ein bås som ein litt kjedeleg nerd. I bloggen blir me kjend med ei som har mange fleire sider enn det. Håpar du held fram med blogginga. Fint at du er litt anonym, eg har lett for å føla meg som ein kikkar dersom ein bloggar ikkje har noko som helst filter i blogginnhald. Vennleg helsing Cilla