onsdag 3. mai 2017

Splurge x 10

Jeg skulle gjerne brukt litt penger på en diger bukett peoner også, men noe må ofres. Jeg får heller vente til mine egne springer ut i hagen. Eller til noen leverer en bukett på døra :p

Jeg jobber med å kutte ned på forbruket mitt. De siste årene har jeg hatt null lønnsøkning, samtidig som prisveksten på varer har fortsatt,og det merker jeg ganske godt.

Jeg kan også huske en tid hvor jeg jobbet 100%, ikke hadde barn, bodde i en leilighet som kostet ingenting i forhold til hus og seilbåt, og stort sett kunne bruke pengene på meg selv. Sånn er det ikke lenger. Nå er det boliglån, sparing, klær, utstyr og aktiviteter for barna og himla mye mat pengene går til. I tillegg prøver jeg å spare opp litt penger på si, sånn at jeg har en liten reisekonto. For å få til det siste krever det litt tilbakeholdenhet på luksusvarer som skjønnhetsprodukter, konfekt, blomster og dyre besøk hos frisør og hudpleier, samt alle disse små, relativt unødvendige tingene man bare spontanhandler. Men noen ganger bare må jeg (vil jeg!) spandere litt på meg selv også, og ikke bare alt jeg tjener gå inn i den store, grå fellespotten. Listen under er over ting jeg nylig har unnet meg, og et par ting som ligger og venter litt frem i tid, sånn at jeg har noe å glede meg til:

- ny neglelakk i en nyyydelig rosafarge. Innkjøpt sammen med plaster på apoteket i lunsjpausen
- en Snickersbar. På en onsdag ....
- en kruv nektariner. Og de er allerede kjempegode, selv om det er tidlig i sesongen!
- ny telefon. Dog ikke ut av egen lomme siden jobben betaler
- sjampo, balsam og en hel haug av verdens beste leppepomade fra iHerb
- masse gode frokostprodukter (granola, yoghurt, bringebær, Biola med vanilje og rips ...)
- en mørk og en lys jeans. Egentlig har jeg kjøpestopp på klær, men måtte erstatte hullete bukser nå
- måltider på restaurant sammen med venninner
- et hotellopphold om en måneds tid
- påfyll av ansiktsprodukter fra Vichy, mitt absolutte favorittmerke

Så: noe godt å spise, skjønnhetsprodukter, litt klær og fine opplevelser sammen med jenter jeg er glad i. Det er vel ikke det verste man kan bruke pengene sine på det, vel?

4 kommentarer:

IngSta sa...

Har også innkjøpsstopp på alt som ikkje er nødvendig. Med for mange ting i huset blir det så rotete! Det skal mykje til at eg kaster fortsatt brukbare ting, og då samler det seg opp, gitt. Med mindre ting i huset - bedre oversikt. Det i seg sjølv er pengebesparande! Men - skal eg unne meg noko blir det eit måltid ute i ny og ne :-)

Anaruh sa...

Helt enig. Etter vinterens store ryddesjau i både klesskap og andre skap og skuffer, føles hjemmet mye mindre "tett". Det er lenge siden jeg har kjøpt noe som ikke har vært en forbruksting. heldigvis er det sånn at de tingene jeg aller helst bruker penger på er blomster, god mat og drikke, reiser, opplevelser, måltider ute og god te. Sånt fyller ikke opp skapene, og de gjør meg glad og sprudlende :)

Eirin sa...

Jeg sparer til leilighet, men det blir ikke mer enn full BSU hvert år når jeg er student. Men nå har jeg fått jobbtilbud (jippi!) så når jeg er ferdig med master og begynner å jobbe skal jeg prøve å være mer obs på sparingen. En ting jeg vil unne meg er å forhåpentligvis kjøpe leilighet etter hvert, og kjøpe inn litt ordentlig turtøy når jeg trenger noe nytt. Noe som passer godt til min kroppstype og mitt bruk. Det får være min luksus.

Anaruh sa...

Gratulerer så mye med jobbtilbud Eirin! Og å kjøpe egen leilighet er et veldig fornuftig valg, vet ikke en gang om jeg anser det som et splurge :p Man skal jo bo et sted, og å leie kan være ganske dyrt det også. Turtøy er også en bra ting. Jeg skal spare til en ny seiljakke (den jeg har er for liten / jeg har blitt for tjukk - haha)