torsdag 15. juni 2017

Just do it - 10 ting jeg har fått unna

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blogge i kveld, men så skjedde det bare. Det ble litt sånn Just do it, liksom. Og akkurat det er ganske representativt for hvordan jeg lever for tiden. Jeg tenker (nesten) ikke, jeg durer bare videre på autopilot og bare gjør det. Jeg:

* sier ja når naboen vil gi bort rabarbra, og finner tid til å koke suppe mens jeg tar en oppvask
* smører nistepakker til hele gjengen, bare fordi
* lar meg inspirere av en bekjent, og klipper gresset i det vi kommer fra skoleavslutning
* klipper, limer og bretter papirdekorasjoner til neste ukes jentebursdag
* planlegger og lager materiale til en miljøkampanje på jobb. Jeg har selveste Blekkulf med på laget!
* rusler turer i hagen om kvelden, vanner (regnvær til tross), plukker blomster til vasene, snuser
* tar med barna i familiegruppe mens mannen er ute og løper orientering
* får endelig unna noen jobboppgaver som har hengt over meg en stund
* leser Ulysses. Jeg har tenkt på denne lenge, og nå: Just do it! Og jeg digger, digger, digger den!
* går en lenge planlagt tur innom Sørenga og Middelalderparken, når jeg likevel er på jobb i området

kveldens bukett fra hagen

Akkurat nå føler jeg meg effektiv som tusan, men jeg vet at det er litt farlig også. For plutselig orker man ikke mer, og må bare sove en uke eller så. Men kanskje berger jeg det inn til det blir ferie om to uker? Og da er det digg å tenke på at det man fikk gjort. 

5 kommentarer:

Pluto sa...

Å. Så fint dette var, da! Ulysses har stått på min liste litt for lenge nå, og siden livet plutselig har vendt tilbake til meg, klarer jeg ikke finne en bok å lese blant de hundre som ble kjøpt mens jeg ikke hadde tid å lese.

Pluto sa...

Ergo: kanskje det er den jeg skql gyve løs på. Lesesirkel. 😂

IngSta sa...

Be careful.... I mange år trudde eg at det var ein ufråvikeleg sannhet at dersom ein var sliten var det bare å stå på og gjere meir. Dess meir ein gjorde, dess meir energi ville ein få. Etter skule/jobb var det viktig å finne på ting, minst 6 kvelder med aktivitet i veka. Eg lærte på den harde måten at dette er ein sannhet med modifikasjoner. Det er faktisk fleire av oss som har behov for å kvile. Mennesker er fleksible og klarer dei utrulegaste ting - men, be careful! Håper skuleferien blir bra for deg og familien.

Anaruh sa...

IngSta: ja, jeg er klar over det. jeg har aldri truffet veggen sånn på ordentlig, men har perioder hvor jeg er supersliten og bare vil ligge under dyna og gråte eller sove. Men jeg prøver å fokusere på at noe av det jeg tar meg sammen og gjør også gir energi. F. eks den plenklippen var jo tid for meg selv ute i frisk luft, og siden vi har umotorisert klipper, ble det en treningsøkt også. På jobb er alternativet å bare sitte og bla i nettaviser, mens følelsen etter at jeg har tatt meg sammen og fått levert noe er ganske god. Men ja, man trenger hvile også. I dag sov jeg to timer etter at klokka ringte fordi jeg bare måtte. Det har blitt altfor mange sene kvelder i det siste, og jeg innser at jeg må skjerpe meg der

Pluto: jaaaa - les Ulysses! I dag er det jo Bloomsday, til og med!

Frøken Desibel sa...

Den balansen der mellom den utrolig deilige følelsen av å kunne krysse av ting på lista og den vonde følelsen når den lista blir så lang at man får hjertebank og mister pusten.

Jeg var på vei i full fart mot den smellen før jul, men så merker jeg nå som jeg har fått litt orden i sysakene at det er jo så kjekt med produktive dager der det gir mer energi å fullføre oppgaver. Det er vel ikke for ingenting av balanse er et mantra for mange, og noe som jeg nå holder på å lære meg...

God helg:)