torsdag 17. august 2017

10 sommerfavoritter

The summer of cheeese!

For noen dager siden nevnte jeg blant annet at jeg kjørte på med en nødshopping mens vi var på seiltur; blant annet en hvit bomullssinglet. Å krype inn i den etter den første ferskvannsdusjen på en uke var ubeskrivelig deilig! Ikke det at jeg ikke hadde mer rent tøy med meg - for det hadde jeg, men jeg ville ha på meg nettopp en ren, hvit bomulssinglet, og det var jeg tom for. For når det er sommer og ferie har jeg en tendens til å bli helt ensporet på noen relativt få favoritter, både når det gjelder klær, mat, drikke og en del annet. I sommer har favorittene mine vært

  • Ost! Jeg fikk en kommentar om at jeg hadde nevnt brie og solbærsyltetøy ørten ganger i sommer, og da jeg leste meg litt bakover så jeg at det stemte på en prikk. Men i tillegg har jeg også hatt dilla på kombinasjonen rødløk og chevre (på pizza), parmesan og serranoskinke (til tapasmåltider) og Wasaknekkebrød med Jarlsberg. Sommeren 2017 har vært i ostens tegn
  • Birkenstocksandalene jeg kjøpte (på tysk) i Berlin i fjor og en florlett, stripete bomullskorte fra Zara, som jeg også kjøpte i fjor. Den er det perfekte plagg når man begynner å få nok sol eller når man vil ha på seg noe litt lunende etter et kaldt bad. Og de har det vært mange av i sommer! 
  • En stripete bomullsshorts jeg kjøpte på tilbud like før sommeren. Sammen med hvite singlets (og redningsvest) har dette vært min sommeruniform. Jeg har tydelig shortsskille på lårene, og jeg passer på å planlegge klesvasken slik at den tørker over natta og er klar til neste dag
  • Stråkurven som jeg bruker til handling, på stranda, som strikketøysnett, til å hente biblioteksbøker i og whatnot
  • Lipton Yellow Label te. Jeg har drukket store mengder av denne i sommer; kanskje fordi den var en av få teer som ikke var i løsvekt, og som ikke havnet bak alt det andre i tørrvareskapet i båten. Så lett å bare slenge en pose oppi en kopp varm vann; no fuss liksom. Og så er det en av mine favoritteer til mat, da. Og særlig til ostemat, ref punkt 1. 

Strikketøy og vill oregano fra Håøya

  • Bøker med en samfunnskritisk touch. Så langt i sommerferien har jeg lest Falskmyntnerne, En dag i Ivan Denisovitsj' liv og nå holder jeg på med Usynlig mann (av Ralph Ellison)
  • Strikking. Det er ikke alltid det fungerer å lese når man er på ferie sammen med familien; som oftest er det fordi man enten har lange samtaler om løst og fast, at noen leser høyt eller fordi jeg blir sjøsyk/bilsyk. Men strikking kan man liksom drive med når som helst. Derfor var frustrasjonen så stor da jeg dro på ferie uten strikketøy at jeg måtte handle garn og pinner underveis. Resultatet ble et par tova tøfler og nå er jeg ca halvveis på et tweedskjørt. Bra jobba!
  • Kaffe. Rundt midten av juni skjer det noe med te-mennesket i meg. Da blusser lysten på kaffe opp, og sommeren gjennom har jeg som oftest mer lyst på kaffe enn te om morgenen. 
  • Middelhavsmat. I sommer gjorde jeg et poeng av å gjøre måltidene våre mest mulig greske/italienske/spanske/nord-afrikanske, og jeg har hatt tidenes mest mumsige ferie! Sleng på norske jordbær, variasjoner over temaet karamell-is og nevnte oster, te og kaffe, så skjønner du at høsten bør få følge av jevnlige kveldsturer i raskt tempo
  • Ansiktsoljene fra Acure. I hele sommer har jeg stort sett droppet all annen hudpleie enn solkrem og ansiktsoljer, og ansiktet har vel sjelden sett så strålende ut nå. Anbefales!

Sandaler, skjorte og strånett på stranda i Danmark i fjor - like høyt elsket i år

4 kommentarer:

Eirin sa...

Gøy å lese om dine sommerfavoritter :) Mine må være rips fra foreldrehagen, båtturer med kjæresten (og nå kan jeg også kjøre siden båtførerprøven er bestått, jippi!), bål i bålpanne, jordbær og is, shorts og bikinitruse med høyt liv (føler meg så fin i den). Og ja teposer er så deilig, jeg har dilla på Lady Grey (Twinings) med en skvett melk i for tiden.

IngSta sa...

Og nå har eg kjøpt brie og kombinert det med blåplommesyltetøy - såååå godt!

Mina Marie sa...

åh, elsker denne lista!
og du, hvilken av oljene er det du har? har også fått dilla på oljer, har hatt den fra nux nå, og vil gjerne prøve en annen også!

Anaruh sa...

Eirin: ååå, så fine ting! Og gratulerer med båtførerprøven!

IngSta: plommesyltetøy er såååå godt! Synd at vi ikke har nok plommer til å lage syltetøy av. Derfor har jeg kjøpt et fra Hervik som er er veldig godt, og det skal selvfølgeligvis spises sammen med nettopp brie :D

Mina Marie: Takk :) Denne gangen kjøpte beg både Argan, Marula og Roship-oljene. Fra før hadde jeg bare prøvd arganoljen, og den var jeg kjempefornøyd med. Har ikke rukket å bruke de to andre så mye ennå, men sånn det ligger an nå ser det ut til at argan er fint til dagbruk, mens de to andre trenger mer tid til å trekke inn i huden, og derfor egner seg bedre til kvelden.