tirsdag 29. august 2017

10 ting jeg ikke må

I disse dager er jeg ganske så forkjøla og slapp, men innimellom (i paracetamolrus, kanskje?) glimrer jeg til med litt energi, og får plutselig veldig dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjør. Og nå tenker jeg ikke på klesvask og gressklipping, men sånne mer eller mindre selvpålagte ting som egentlig ikke er nødvendig i det hele tatt. For eksempel jeg jo ikke gjøre disse 10 tingene for at livet skal gå rundt:

  • kjøpe ting fra små, lokale utsalg eller nettbutikker, sånn bare for å støtte de. Klart jeg handler hos slike når det er noe jeg skal ha, men akkurat nå kjenner jeg et visst press for å handle bare sånn fordi, og det er litt slitsomt. Så note to selv: jeg må ikke kjøpe noe som helst
  • blogge bestemte lister på bestemte dager eller datoer. Denne uken ble det ingen "10 ting jeg har lyst til denne uken"-liste, for eksempel. Delvis fordi jeg ikke orket å blogge, men også fordi jeg ikke kunne komme på 10 ting jeg har lyst til akkurat nå. 
  • lese bøker fra leselistene mine. Jeg kan lese akkurat hva jeg vil, når jeg vil. Eller gjøre noe helt annet enn å lese. Se film, for eksempel. Eller strikke
  • stille opp i alskens styrer og komiteer. Det er lov å la andre ta litt ansvar av og til også
  • bidra med gavepenger når en nokså ukjent kollega fyller år
  • dele bilder og tekst fra livet mitt på blogg og Instagram. Jeg ikke. Jeg skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet når jeg ikke gjør det
  • drikke opp teer jeg egentlig ikke synes er så gode. Det er lov å gjøre feil, selv når det kommer til teinnkjøp
  • Samkjøre, kjøpe fellesgaver, feire flere bursdagsbarn i samme slengen, feriere med folk jeg egentlig ikke har lyst til å være sammen med hele tiden over flere uker osv. Jeg er ikke så god på dette med Sammen. Jeg er nok mer en individualist enn en lagspiller
  • Strikke alt det superstrikkerne på Instagram gjør. Jeg skulle gjerne strikket meg alle kjolene og genserne til Pickles, men vil jeg sette av tid og penger til det? Nei. Jeg vil egentlig ikke det
  • Hente bøkene jeg har reservert på biblioteket. Med Bibliofil-appen kan jeg avbestille de med et klikk. Passer det ikke å låne denne boken nå? spør den. Nei, akkurat nå passet det ikke likevel. Jeg kommer sterkere tilbake siden. 
I mitt pågående livsprosjekt "Hvordan kvitte seg med unødvendig baggasje" har jeg kommet til det å kvitte seg med dårlig samvittighet (tidligere har jeg ryddet i både skuffer og skap og mailboxer, og oppryddingen i min digitale hverdag tumler og går i bakgrunnen hele tiden), og for hver liten ting jeg tygger litt på og kommer fram til at - Nei, denne kan gå, så føles tankene litt lettere. Jeg er ikke i Walden helt ennå, men jeg nærmer meg med museskritt

Akkurat nå drikker jeg Lady Grey. En favoritt siden den kom for mange, mange år siden

Ingen kommentarer: