fredag 1. september 2017

10 ting jeg har lyst til å gjøre i høst

I flere år har jeg laget lister over 100 ting å gjøre den kommende sesongen. Det kommer jeg ikke til å gjøre mer. Jeg er stadig innom det faktum at bloggen er i endring; at jeg er i endring. Og nå kjenner jeg at jeg må skrive litt om akkurat det.

Listebloggen begynte som et prosjekt sommeren for ni år siden, da jeg satt der som en oppvridd klut med en livlig og krevende ettåring, et kommende jobbskifte, usikkerhet rundt barnehageplass, flytting fra en landsdel til en annen og altfor lite tid og fokus på ting som gjorde meg glad. På bloggens første dag skrev jeg denne listen over ting jeg ville ha tilbake i livet mitt. Nå - ni år, et barn, en arbeidsgiver, tusner av blogginnlegg og nesten et annet liv senere er ting helt annerledes. Vi er etablerte, barna har blitt så store, de greier det meste selv, og jeg har mer tid til meg og mitt. Dessuten har jeg etterhvert fått lang erfaring i hva som gjør meg glad og hvordan jeg skal få presset ut litt hverdagsglede selv på den travleste dag.

Så det jeg egentlig vil fram til er at Listebloggen på en måte har utspilt sin rolle. Jeg trenger ikke lenger lister for å minne meg selv på å gjøre noe fint. Jeg har skrevet denne teksten mange ganger før i andre innlegg, men slettet den og bare pøst på med selve lista. Men nå er tiden her, og det føles riktig å avslutte her. Som dere vil se av lista under er ikke blogging blant de tingene jeg vil gjøre i høst. De siste månedene har bloggingen gitt mindre glede enn dårlig samvittighet fordi jeg har forsømt den, og sånn skal det ikke være. Jeg føler at jeg i løpet av disse ni årene har fått sagt det jeg ville, og delt det jeg har hatt å dele. Nå kjennes det riktig å vende tilbake til kjernen og være stille.

Høsten 2017 inneholder mange fine planer som allerede står i kalenderen min. I tillegg er det særlig 10 ting jeg har lyst til å gjøre når nettene blir lange og kulda setter inn - aka når høsten kommer sånn på ordentlig:
  1. tenne lyslyktene på trappa om kveldene
  2. bake. Tebriks, chiabatta, kokoskjeks, vaniljeboller, biscotti og mye, mye mer
  3. se filmer jeg liker om igjen
  4. dra på helgeutflukter
  5. gå på kino
  6. lese bøker fra hjemmebiblioteket
  7. høre på radio. Avis og radio (sammen med noe nybakt, ref punkt 2) høres himmelsk ut!
  8. øve meg på å binde blomsterbuketter
  9. gå på loppemarkeder
  10. gå kveldsturer med mannen min. Hurra for store barn, altså!
Tusen takk til alle dere som har lest bloggen min og lagt igjen hyggelige kommentarer! Det er kanskje litt tullete å bli så glad for et slags virtuelt anerkjennende nikk, men det har føltes som å ha hatt en diger heiagjeng stående på sidelinja de dagene hvor jeg har vært ekstra sliten. Dessuten må jeg si at det har vært så godt å høre at listene har vært til inspirasjon - at flere enn meg har gjort de fine tingene og funnet pustehull i overfylte kalendere. Fortsett med det, dere! Takk for meg.

Takk for alt

18 kommentarer:

Hermia Says sa...

Fint du sätter punkt när det känns rätt! Bloggingen måste ju ge en själv något för att kännas riktigt bra... Är glad jag har dig på instagram och hoppas du stannar kvar där! Önskar dig en finfin höst!

Ann Karin sa...

Kjennes nesten ut som å ta farvel til en god venn... Ønsker deg masse lykke til videre i livet! Håper det blir like fint og innholdsrikt som bloggen din! Takk for følget gjennom de siste årene. Kommer til å savne deg.
Stor klem fra Ann Karin

Anonym sa...

Lykke til! Håper du ikke sletter bloggen! 😊
Wibecke

Synne sa...

Å, det var en litt trist overraskelse, men for en fin måte å gjøre det på! Ryddig, gjennomtenkt avslutning. Jeg har satt pris på mange av de stemningsfulle innleggene og de kloke ordene dine opp gjennom årene! Klem herfra!

Tove sa...

Å nei! Jeg vil jo ikke det .. Synes det er så fint å følge deg, blir glad hver gang det er en oppdatering. Du er både inspirerende og motiverende. Men da må det selvsagt være greit at du sier stopp selv og gir deg når det ikke føles riktig lenger. Men du blir savnet! Og jeg håper inderlig at du ikke sletter bloggen, så jeg kan gå inn og finne fine bøker, bra bakst, gode garderobetriks, London, digital detox og alt annet du har bydd på! Nyt den gode hverdagen. Stor hilsen fra Tove

Anonym sa...

Å nei! Bloggen din har vært så fin og inspirerende - kommer til å savne den. Men har fått mye inspirasjon fra bloggen som jeg tar med meg videre😊

Marit sa...

Tusen takk for følget! Første reaksjon var at det var trist, men jeg har full forståelse for at dette prosjektet har kommet til en ende for deg. Vil likevel si at dor meg som er midt i den småbarnsperioden som var din start, har bloggen din vært en god påminnelse om at man kan finne seg selv igjen i de små, fine tingene i hverdagen. Som andre har påpekt, håper du lar bloggen stå som et fint arkiv for ettertiden. Nettleseren min glemmer ikke denne adressen så lett, den har omtrent vært startsida mi. Lykke til med alt framover!

Anonym sa...

Nå begynte jeg nesten å gråte. Men jeg respekterer selvfølgelig valget ditt om å slutte. Du har vært til stor trøst, inspirasjon og glede opp gjennom mange år. Tusen takk for det!

Nå ønsker jeg deg en fin høst og et godt liv.
Klem

Nina sa...

Kjære deg 💖 Jeg forstår deg godt, samtidig er det uendelig trist! Selv om jeg har vært ekstremt dårlig til å si hei her inne de siste årene (!) så har jeg lest samtlige av innleggene dine og bloggen din har virkelig beriket livet mitt! Du var en stor inspirasjonskilde og glede når livet var kjipt - og når det har vært bra og forsåvidt 👍 Tusen tusen takk for alt - håper vi sees andre steder fortsatt. Det vil definitivt bli et tomrom etter listebloggen. Håper som de andre at du ikke sletter den. Nyt høsten, ta vare på deg selv og dine. Stor klem

Maren sa...

Snufs, dette var litt trist. Men jeg skjønner deg så godt. Dessuten er jeg glad for at jeg kan treffe deg i levende live av og til. Takk for en inspirerende blogg, som har gitt meg mange deilige pustepauser i hverdagen.

Nann Karin sa...

Tusen takk for listene du har delt. jeg har kost meg med de. Håper bloggen får bestå. Du har noen lrselister jeg titter innom når jeg trenger inspirasjon til bok valg.

Nyt livet og ha det fint ❤

IngSta sa...

Jaha... då må du og din familie ha det riktig så bra. Så skal eg passe på å spise brie med syltetøy og minnast det som ein gang var hyggeleg blogglesing.

Eirin sa...

Takk for alle de fine inleggene. En av mine favoritter var nok det forrige inlegget, 10 ting jeg ikke må. Det gjorde godt å lese det. Vi ses på instagram :)

Anonym sa...

Å! Jeg skjønner deg godt! Men det føles litt vemodig nå - tusen takk for herlig hverdagsglededeling gjennom flere år!

Ingvild sa...

For et fint avrundingsinnlegg! Takk for deg og alt du har delt, det har vært en glede og inspirasjon å følge deg. Jeg ønsker deg alt godt videre.

Sylvia sa...

💚 Min evige favoritt. 💚 Dette var veldig trist.

Anonym sa...

Takk for fin blogg, og takk for at du har giddet! :-)

Jeg er nok en av de som har lest her inne kortest (kanskje et par år bare?). Men skjønner veldig godt avgjørelsen. Livet uten egen blogg er veldig tomt og rart i begynnelsen, men etterhvert bare deilig!

Bringebaerdrops

Anonym sa...

Det er vemodig å lese at du nå avslutter bloggen. Jeg har hentet mye inspirasjon og glede i innleggene dine, over flere år. Jeg følger deg på instagram også, så håper å fortsatt kunne hente ut litt hverdagspositivitet derfra. ;-)
Lykke til videre, og tusen takk for alle fine innlegg du har delt!
E