torsdag 29. august 2013

10 boktitler fra mitt Verdensbibliotek

/1/

Etter at On the Road ble satt på hylla igjen, har jeg vært i et slags lesevakuum. What to read? Jeg kjøpte meg Parisersyndromet og Han er her igjen for noen uker siden, og disse skulle liksom være min gulrot for å fullføre Kerouac (på et tidspunkt hvor hele den romanen hadde kjørt seg litt fast - bokstavelig talt). Men nå er jeg helt i tvil. Skal jeg velge noe lett og pludrete på norsk? Eller skal jeg hoppe rett i efterårets murstein? Skal jeg prøve å ta igjen den tapte Fløgstad-romanen; det er jo fremdeles sommer? Eller skal jeg prøve å komme meg videre på litteraturmålslista for 2013?

Hvis jeg går for det siste, har jeg valget mellom må lese Nærmere Høst (passende tittel i alle fall) av Marianne Karuin, eller lese en bok fra Verdensbiblioteket. Etter en liten gjennomgang av eget bibliotek, fant jeg ut at jeg har en fin samling å velge blandt. Her er 10 Verdensbibliotektsbøker i mitt private bibliotek:
  1. Stormfulle høyder av Emily Brontë - lest
  2. Far Goriot av Honoré de Balzac - lest
  3. Madame Bovary av Gustave Flaubert - lest
  4. Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez
  5. Døde sjeler av Nikolaj Gogol - lest
  6. Blikktrommen av Günter Grass
  7. Ulysses av James Joyce
  8. Moby Dick av Herman Melville - lest
  9. Lolita av Vladimir Nabokov - lest
  10. På sporet av den tapte tid av Marcel Proust
I tillegg har jeg Den guddommelige komedie av Dante Alighieri og Faust av Goethe, men akkurat der er jeg ikke helt ennå. De må få modne litt til i hylla først. Kanskje til vinteren...?
Noen som har grunner for og i mot den ene eller den andre?

Oppdatering: jeg fant plutselig To the Lighthouse av Virginia Woolf i hyllene mine også, så da ble det denne. Ei tynn lita bok som er perfekt i veska i de travle ukene fremover :)

4 kommentarer:

namnam sa...

Mange bra alternativer her, men dersom du trenger å "komme deg" etter On the road, så tror jeg ikke at jeg ville ha kastet meg over Joyce eller Proust i første omgang. Jeg leste Han er her igjen tidligere i sommer og syntes den var både underholdende og tankevekkende.

Anaruh sa...

Nei, det var liksom det jeg tenkte også, namnam. Men så har det allerede gått litt tid her nå, så hvis jeg bare drøyer en dag og to til så er jeg kanskej klar igjen likevel?

Ellers har jeg jo alltids en bok i min guilty preasure serie: LIvets Lenker - haha!

frumeyer.com sa...

Kremt... På etterlannet tidspunkt mellom ferie og ferie så mistet jeg AnnaKarenina, - bør jeg skaffe den på nytt å få lest den ferdig, regner med at du er igjennom for lengst...
Jeg har begynt på pæænsum bøker igjen.. sukk...
Har nesten halvparten av bøkene fra århundretsbibliotek i hylla, problemet er tid...

Anaruh sa...

Fru Meyer: haha - mistet, faktisk.
Jeg likte jo boken veldig godt, men det tok sin tid..

Jeg har jo ikke noe pensum å lese; i studieårene leste jeg nesten ikke bøker i det hele tatt. Hadde nok med faglitteratur og trengte litt lesepause.

Jeg kunne sikkert brukt mer tid på lesing, men gidder ikke stresse med det. Leser jo for gøy, og vil ikke tvinge meg til å prioritere lesing hvis jeg heller har lyst til å strikke, gå en tur, se film eller noe annet koselig. Lykke til med lesingen videre!